Kiwi


KiwiKiwi vznikl v roce 1993 jako pokus o malý všestranný větroň. Není klasickým házedlem v dnešním slova smyslu, ale lze ho také tak používat (je však těžší, jeho hmotnost je 400 g). V roce 1993 byl vítěznou konstrukcí v soutěži časopisu Modelář o Model roku 1993 v kategorii větroňů. Na tehdejší dobu to byl velmi šikovný a všestranný stroj. Létal hlavně na svahu, a to i v poměrně silném větru. Kiwi je velmi pohotový na kormidla (řízeny jsou SOP a VOP), veškeré obraty provádí takřka na pětníku. Jeho rozpětí je 1260 mm, profil křídla EB 380, vše ostatní rovné balsové desky. Křídlo je půlené kvůli možnosti použít pomocný motor.

Jako pomocný motor byly používány motory Cox, a to maličký Cox Pee Wee 0,3 cm3 a větší Cox Babe Bee 0,8 cm3 pro případy, že bylo třeba takřka raketové stoupání. S menším motorkem nedosahoval závratných výšek, ale často to stačilo na uchycení v termice nebo pro pomoc na svahu, když večer zeslábl vítr. Také palivo muselo mít alespoň 10% nitrometanu a určitě by více bylo lépe.

Kiwi byl nezničitelný a nesmírně skladný, po řadu let byl oblíbeným modelem na cestách (ve škodovce se schoval a nikdo o něm ani nevěděl). Byl navržen v době, kdy jeho konstruktér A. Knoll chtěl něco malého, co by létalo téměř na každé terénní vlně a nebylo náročné. Kiwi je ovládán běžnými miniservy Hitec HS101 a hlavně křídlo je poměrně značně dimenzováno: torzní skříň za použití smrkových pásnic (tuším 4x2 a 3x2 mm). Plán Kiwiho vyšel ve skutečné velikosti v r. 1993 v řadě plánků Modelář.

Pro srovnání je na fotografii spolu s modelem AA92 o rozpětí 1520 mm - ten byl pořádně naložený (asi 900 g) a vynikající na svahu, profil křídla měl E 387. Motorizován byl také Coxem (Babe Bee a později Black Widow).