Golem

 

Golem vznikl z touhy mít skutečně velký větroň, a proto je větší než běžné péemky na dvaapůlku. Vyzkoušel jsem i profil E374 (dolní strana vypuklá), který je pro takto velký model poměrně vhodný, i když se s ním musí létat úplně jinak (hlavně těžiště je více vzadu).


Rozměry

Rozpětí: 3030 mm (hloubka středních částí křídla 260 mm)
Profil K: E374
Hmotnost: 2370 g

Motor: KMD 2,5 DFR; létal též s Modela Junior 2 DFS (mírné stoupání) a MARZ 2,5 D (mírné stoupání) - s ruským KMD stoupá poměrně slušně, a to nejlépe s vrtulí 220/120, ale osvědčily se i vrtule 220/100 a 200/140 (vše KP). S detonačním Juniorem jsem používal KP 220/100 a u motoru MARZ 2,5 D KP 200/100.

Hlava detonačního motoru KMD je zde na obrázku, všimněte si absence páčky na vyladění komprese, je tam pouze čtyřhran, na který je třeba si vyrobit speciální klíč - s některými motory byl dodáván. Motory KMD byly na našem trhu dva typy a krátkou dobu se oba typy v první polovině 90. let prodávaly. Oba typy se od sebe lišily kaburátorem a některými dalšími detaily, což mělo vliv na jejich výkon.

Svého času byla na motor KMD dokonce recenze v Modeláři, ale když jsem recenzovaný motor srovnal se svým exemplářem, zjistil jsem, že můj motor - byť se podobá - je poněkud jiný vč. mírně jiného karteru. Z toho jsem usoudil, že ono KMD, o kterém jsem slyšel předtím hodně chvály, skutečně vlastním, kdežto Modelář recenzoval méně výkonnou repliku. Mé KMD mělo údajně 0,6 HP, což asi nebylo daleko od pravdy, neboť si s Golemem bez problému poradil. Proti originálu jsem jen změnil trysku a palivovou jehlu (od MVVS 2,5). Motor má sání zezadu rotačním šoupátkem, je dosti dlouhý, jehla je mírně nad úrovní osy klikového hřídele.

A kompresní poměr? Celý rok - v zimě v létě - jsem do něho nemusel zasahovat, přičemž motor startoval během několika prvních sekund, a to dokonce i v mrazu a bez nastřikování přímo do válce. Výfukové plyny jsem totiž odváděl pomocí černého bočního tlumiče MVVS.

Po několika sezónách se vyběhal výbrus, naštěstí firma HAP (pan ing. Hajič Pavel) zhotovila nový píst, se kterým létám již druhý rok. Motor dobře chodí, ale proti původní konfiguraci to není ono. Výkon by snad byl tentýž, ale hůře se startuje. Po dvou sezónách se také zdá, že konec stávajícího nového výbrusu se blíží. Golem pak půjde na odpočinek anebo možná že do něho zase něco dám (MVVS 2,5 se nevejde, je moc široký).

 

Při zalétávání jsem musel posunout proti běžné logice těžiště více dozadu, pak teprve začal model dobře létat, což dělá od roku 1993 doposud. Výškovka je plovoucí s pákovým náhonem, řízena je ještě směrovka - obé servy Prafa. Motor se zastavuje skřípnutím hadičky při maximálním potlačení. Křídlo je konstrukční, potažené balsou 1,5 mm, poté japanem, natřeno Balakrylem a navrch syntetickým lakem.

Model při dobře vyladěném motoru dobře stoupá a má dobrou pronikavost proti větru, přičemž dokáže létat i dost pomalu. Hlavní výhodou je jeho velikost, která umožňuje létat ve větší vzdálenosti. Už jednou jsem ho odložil, ale před rokem a půl jsem trošku renovoval trup a létáme dál. Je řízen pouze dvoupovelovou soupravou (plovoucí VOP a SOP) a při své velikosti vyžaduje od pilota hodně předvídavosti.