Avia FL.3


Polomaketa cvičného letadla italské armády z počátku II. světové války. Konstruktérem je Francesco Lombardi, přičemž stroj nemá nic společného s tehdejšími československými letadly Avia.

Avia FL3Tento velmi populární  letoun byl ještě po válce velmi dlouho užíván v civilním zbarvení v italských aeroklubech. Jeho polomaketa byla konstruována na pohon motorem MVVS 4,6 GFS. Stavbu provedl na základě dokumentace v časopise Modelář (starší ročník) a z několika fotografií, které byly k dispozici na webu, A. Knoll .

Model má rozpětí 1500 mm a hmotnost 2400 g. Profil křídla původního letadla byl dodržen i na modelu - NACA 23012. Konstrukce je celobalsová s využitím smrkových nosníků, trup a křídlo jsou pak potaženy balsou 2 mm. Vše broušeno a tmeleno, potaženo jemným papírem a nastříkáno akrylátovými barvami - navrch ještě polyuretanovým lakem. Ovládány jsou výškovka, směrovka + ostruhové kolečko, motor a křidélka, přičemž ovládání křidélek je provedeno centrálním servem. Všechna serva jsou standardní velikosti, model je řízen soupravou Hitec Flash 4 FM. Zdroje jsou o kapacitě 600 mAh. Motor je uložen invertně, expanzní výfuk na levé straně laminátového krytu.

Model má za sebou zatím jen několik startů s málo zaběhnutým motorem. Teprve sezóna 2000 pro něj (a asi taky pro jeho pilota) bude znamenat zásadní prověrku a doufejme, že nám bude dána šance si na sebe zvyknout.

Avia

V modelu v současné době už sedí pilot, takže létání je bezpečnější. To mu poradili kolegové z klubu, když si majitel po dvou prvních zalétavacích letech stěžoval, že toho mám plné ruce. Měli pravdu, někdo to totiž řídit musí...